Tézou o zlej ženskej prirodzenosti sa posväcovala niekedy
ešte aj dnes, posväcuje neúcta k žene, jej zotročovanie, rozličné obmedzenia a
zákazy. V dôsledku historických podmienok najďalej v tomto vzťahu k žene zašli východné náboženstvá.
Budhizmus učí, že žena je bytosť tajnostkárska, zlomyseľná, falošná, ktorá
neurobí zle len vtedy, keď zle urobiť nemôže. Ženou pohŕda aj hinduizmus. Podľa
islamu základným životným poslaním ženy je slúžiť mužovi. V mnohých právnych a
majetkových situáciách stavia islam na úroveň jedného muža dve ženy. Bráni žene
zúčastňovať sa spoločenskej činnosti, uložil jej žiť v prísne izolovanej
domácnosti, vnútil jej mimo vyhradenej časti domu zahaľovať si tvár (parandža a pod.).
Islam považuje ženu za majetok muža, umožňuje otcovi alebo bratovi podľa
vlastného uváženia vydať ženu či dievča (aj maloleté) a brať za ňu výkupné, mať
niekoľko žien a aj súložníc. Nepohodlné a nepokorné ženy treba podľa koránu
biť. O málo lepší vzťah k žene má židovstvo. Talmud určuje mužovi denne ďakovať
bohu za to, že ho nestvoril ako ženu a radí mu nehovoriť veľa so ženou. V
rodine prikazuje žene podriaďovať sa vo všetkom mužovi. V synagóge ženy môžu
byť len na osobitne vymedzenom mieste (otázka „čistoty“ ženy). Ženu ponižuje a
zotročuje aj kresťanstvo. Až podnes kresťanské cirkvi považujú za posvätné
slová apoštola Pavla: „Ženy
buďte poddané svojim mužom akoby samému Pánovi, lebo muž je hlavou
ženy...“ , „žena nech sa učí v tichosti vo všetkej poslušnosti. Nedovoľujem
však žene vyučovať, ani nad mužom panovať, ale nech je tichá a pokojná. Adam
bol totiž stvorený prvý, len potom Eva. A nie Adam sa dal zviesť, ale žena sa
dala zviesť a dopustila sa hriechu.“ V pravoslávnej cirkvi ženu donedávna
nepripúšťali k oltáru; v pravosláví a katolicizme ženy nemajú navštevovať
kostol po pôrode, pokiaľ nevykonali osobitný očisťujúci obrad v predsieni
kostola (tzv. úvod matky). Pravoslávni duchovní takto definovali ženu: „ohavná
osočovateľka svätých, satanov sviatok, príbytok hada, .diablova útecha,
pokušenie kajúcnikov, nevyliečiteľne chorá, nenapraviteľná hriešnica“, také a
im podobné názory hodné stredoveku. Charakteristické je, že takmer vo všetkých
aj súčasných náboženstvách žena nemôže byť kňazom.
Podporovaním zotročenia, bezprávia a nevedomosti ženy si
náboženstvo upevňovalo vlastnú pozíciu a nevzdelaná žena, ktorá stratila
istotu, snaží sa nájsť v náboženskom učení o vykúpení útechu a stáva sa jeho
vernou oporou.
Komunistická strana považuje oslobodenie ženy od
sociálneho a každého duchovného útlaku, vrátane náboženského, za jednu z úloh
socialistickej revolúcie. Veľká októbrová socialistická revolúcia priniesla
ženám rovnoprávnosť s mužmi. Prudký rozvoj schopnosti a duchovných síl žien,
ich účasť vo všetkých oblastiach spoločenskej činnosti, iniciatíva a hrdinstvo
žien v socialistickej výstavbe i práci vyvrátili náboženské postoje k ženám. V
súčasných podmienkach ostrého ideologického boja nie je možné otvorené
poníženie duchovných možností i spoločenského významu ženy. Preto sú náboženskí
činitelia aj v kapitalistických krajinách prinútení manévrovať vo svojich
výrokoch o žene. Niektoré staršie stanoviská zamlčujú, iné sa snažia vysvetliť
po novom a presvedčujú, že náboženstvo neponižuje, ale pozdvihuje ženu a
priznáva jej rovnoprávnosť s mužom. Tieto tendencie, bez ohľadu na náboženské
vzťahy k žene, sa týkajú predovšetkým jej občianskeho a súkromného postavenia.
V neveľkej miere sa týkajú postavenia ženy v náboženskom kulte. Napríklad v pravosláví žena môže plniť povinnosti žalmistu (ale nie duchovného diakona),
umožnil sa jej prístup k oltáru v chráme. V niektorých protestantských
náboženstvách sa v ojedinelých prípadoch žena môže stať kňazom. V islame sa
dovolilo ženám, aby nenosili parandžu, navštevovali mešity a pod. Celkove sa
však kultová prax a ani dogmatické základy islamu o ženách nezmenili.
Svoje skutočné oslobodenie žena dosahuje až v socializme
vďaka realizácii plánov budovania novej spoločnosti, v ktorej jednou z hlavných
úloh je úplné prekonanie nielen pozostatkov nerovného postavenia ženy v živote,
ale aj všetkých prežitkov náboženského vzťahu k nej.
< Späť na Z