tag:blogger.com,1999:blog-74360604555070850442023-06-20T05:27:43.953-07:00Slovník vedeckého ateizmuUnknownnoreply@blogger.comBlogger153125tag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-17415129758376002342012-04-24T08:42:00.000-07:002012-06-01T10:37:48.425-07:00<div style="text-align: right;">
<i>Kto má vedu, nepotrebuje náboženstvo.</i></div>
<div style="text-align: right;">
J. W. Goethe</div>
<div style="text-align: right;">
<br /></div>
Vedeckoateistický slovník dávame do pozornosti ateistov i veriacich, aby im poslúžil pri premýšľaní, v diskusiách, pri prehlbovaní poznania o náboženstve i o ateizme. Naším cieľom je tiež prispieť k prekonávaniu náboženstva ako prevráteného odrazu skutočnosti vo vedomí človeka.<br />
<br />
<div style="text-align: right;">
<span style="font-size: x-large;">/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/obsah_19.html">A</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/obsah-b.html">B</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/obsah-c.html">C</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/obsah-d.html">D</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/obsah-e.html">E</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/obsah-f.html">F</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-g.html">G</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-h.html">H</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-i.html">I</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-j.html">J</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-k.html">K</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-l.html">L</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-m.html">M</a>/</span></div>
<div style="text-align: right;">
<span style="font-size: x-large;">/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-n.html">N</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-o.html">O</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-p.html">P</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-r.html">R</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-s.html">S</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-t.html">T</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-u.html">U</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-v.html">V</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-w.html">W</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-x.html">X</a>/<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-z.html">Z</a>/</span></div>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-68398487513100757802012-04-23T23:59:00.000-07:002012-06-03T00:03:50.684-07:00ahmadija<strong>ahmadija </strong>— mohamedánska sekta. Vznikla v 80. rokoch 19. stor. v indickom Pandžábe. Jej zakladateľom bol Mirza Gulam Ahmad Kadiani (zomrel r. 1908), podľa ktorého bola pomenovaná. R. 1889 sa vyhlásil za mahdiho (mohamedánsky mesiáš) a hlásal synkretickú vierouku, v ktorej sa prejavilo úsilie zblížiť islam s kresťanstvom anglických kolonizátorov, ako aj s <em>hinduizmom </em>väčšiny obyvateľstva vtedajšej Indie. Mirza Gulam Ahmad Kadiani uznával základné dogmy islamu; do svojho učenia zahrnul aj uctievanie hinduistického boha Krišnu a vyhlásil, že objavil hrob Ježiša Krista, ktorý sa vraj vyhol smrti na kríži, presídlil do Indie, hlásal tam evanjeliá a zomrel vo veku 120 rokov. Mirza Gulam Ahmad Kadiani sa vydával za stelesnenie Krista a Mohameda. Nárokoval si, aby ho pokladali za proroka. Pod mohamedánskou „svätou vojnou“ <em>(džihád) </em>rozumel neozbrojený boj a propagandu náboženstva nenásilnými prostriedkami. Sociálny zmysel ahmadijského učenia bol v prisluhovaní kolonizátorom, miestnej buržoázii a statkárom. Hoci mohamedánske vysoké duchovenstvo vyhlásilo učenie ahmadijcov za heretické, sekta sa rozšírila v Indii a Pakistane. v menšej miere v Afganistane, Iráne, Arábii a Egypte. Od r. 1902 vydáva časopis Review of religions. Roku 1914 sa sekta rozdelila na dva smery. Stúpenci kadíánskeho smeru uznávajú Ahmada za proroka, stúpenci lahorského iba za reformátora islamu. K ahmadijskej sekte sa hlási okolo pol milióna veriacich.<br />
<br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/obsah_19.html">< Späť na A</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-65623591346777889412012-04-23T23:50:00.000-07:002012-06-02T23:51:44.903-07:00ahimsá<strong>ahimsá </strong>al. ahinsá (sanskr. — nespôsobovanie zla) — nábožensko-etický princíp o neubližovaní živým bytostiam spojený s učením o prevteľovaní duší a preporodení sa živých bytostí v bytosti iné. V <em>hinduizme, </em>budhizme a najmä v <em>džinizme </em>sa ahimsá stala náboženskou povinnosťou. Džinisti nejedia mäso a najpravovernejší pijú iba filtrovanú vodu, dýchajú cez závoj a chodia po vyznačenej ceste, aby neublížili nijakému živému tvorovi. Princíp ahimsy prerastá do požiadavky neprotiviť sa zlu násilím.<br />
<br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/obsah_19.html">< Späť na A</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-14171121873912756392012-04-23T23:42:00.000-07:002012-05-07T13:05:43.793-07:00Obsah H<table align="left" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody>
<tr align="left" valign="top"><td align="left" width="30%"><a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/habani.html">habáni</a><br />
habit<br />
Hádes<br />
hadis<br />
hadždž<br />
hadži<br />
Haeckel Ernst<br />
Háfiz<br />
hagádá<br />
hagiografia<br />
Hainchlein Charles<br />
halácha<br />
Hálek Ivan<br />
halier sv. Petra<br />
Halládž Husejn ibn Mansur<br />
hanifizmus<br />
Hapi<br />
haridžiti<br />
Harnack<br />
Harpye<br />
haruspikovia<br />
Hasan<br />
Hasan al-Basri<br />
hašišovci<br />
Hathor<br />
Havlíček Borovský Karel<br />
Héba<br />
hedžra<br />
Héfaistos<br />
Hegel Georg Wilhelm Friedrich<br />
Heidegger Martin<br />
Heimdall<br />
Heine Heinfrich<br />
hekatomba</td><td align="left" width="30%">hel<br />
heliocentrizmus a geocentrizmus<br />
Helios<br />
Helvétius Claude Adrien<br />
helvétske vyznanie<br />
henoteizmus<br />
heortologia<br />
Héra<br />
Herakles<br />
herenhuti<br />
heréza<br />
herma<br />
hermeneutika<br />
Hermes<br />
héroovia<br />
Hexapla<br />
hilsneriáda<br />
hinajána<br />
hinduizmus<br />
historická škola<br />
historické korene náboženstva<br />
hierarchia cirkevná<br />
hierokracia<br />
hlasizmus<br />
hlavné patronátne právo<br />
hlavný prokurátor Synodu<br />
hmota<br />
Hobbes Tomas<br />
Hobza Antonín<br />
hodinky cirkevné<br />
hodnoverné miesta<br />
hody<br />
hodža<br />
Hoch Alois Adalbert</td><td align="left" width="30%">holandský katechizmus<br />
Holbach Paul Heinrich Dietrich<br />
homiletika<br />
homília<br />
Honsu<br />
Horárik Ján<br />
Horus<br />
hóry<br />
hospitalisti<br />
Hospodin<br />
hostia<br />
hriech<br />
Hromnice<br />
hugenoti<br />
humanistický naturalizmus<br />
humanizmus<br />
Hume David<br />
hurisky<br />
Hus Ján<br />
Husák Gustáv<br />
Husejn<br />
husitstvo<br />
Hutten Ulrich von<br />
hutva<br />
Huxley Thomas Henry<br />
Hygia<br />
hylozoizmus<br />
Hymén<br />
Hypatia<br />
Hyperdulia<br />
Hypnos a Thantalos<br />
hypostáza</td></tr>
<tr align="center" valign="top"><td colspan="3"><br /></td></tr>
<tr align="center" valign="top"><td colspan="3"><span style="font-size: x-large;">Ch
</span></td></tr>
<tr align="center" valign="top"><td colspan="3"><br /></td></tr>
<tr align="left" valign="top">
<td align="left" width="30%">Chajjám Omar<br />
chalcedonský koncil<br />
chambo-láma<br />
chaos – Chaos<br />
charita<br />
Charitky<br />
charizma<br />
Charón<br />
chasidizmus<br />
cheder
</td><td align="left" width="30%">Chelčický Petr<br />
cherém<br />
cherubíni<br />
chiliasti<br />
chiliazmus<br />
chiméra<br />
chiromantia<br />
chirotómia<br />
Chivi Gabaiki<br />
chilisti
</td>
<td align="left" width="30%">Chnum<br />
chór al chórus<br />
Chorváth Michal<br />
chrám<br />
Christian science<br />
Chronos<br />
chubilgan<br />
chudobné panie<br />
Chung Su-šchuan<br />
churde
</td></tr>
<tr align="center" valign="top"><td colspan="3"><br /></td></tr>
<tr align="center" valign="top"><td width="30%"><a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-g.html">< Listuj na G</a></td><td width="30%"><a href="http://slovat.blogspot.com/">Späť do slovníka</a></td><td width="30%"><a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-i.html">Listuj na I ></a></td></tr>
</tbody></table>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-16194100352906350562012-04-23T23:32:00.000-07:002012-04-28T23:33:08.082-07:00cadik<div class="MsoNormal">
<b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 12pt;">cadik</span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 12pt;"> (hebr. svätec) –
„divotvorca“, uznávaný stúpencami židovského <i>chasidizmu</i>. Cadikovia sa objavili v 18. Stor. viera v ich
náboženskú moc, nadväzujúca na tradíciu stredovekých čarodejníkov, vyúsťovala
do presvedčenia, že cadik môže dokonca pozmeniť aj rozhodnutie boha.
Chasidovia, zdeptaní sociálnym útlakom a nevedomosťou, verili, že cadik
dotykom vylieči chorého, že môže určiť pre človeka taký, či onaký osud atď.
Cadikovia vyhlásili svoju moc za dedičnú, vyrúbili chasidom dane a žili v prepychu
na účet vykorisťovaných veriacich. Svoj vplyv využívali na udržanie veriacich v zaostalosti,
na ich zastrašovanie a podnecovanie náboženského fanatizmu. V USA a v Izraeli
inštitúcia cadikov existuje do dnešných čias.<o:p></o:p></span></div>
<br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/obsah-c.html">< Späť na C</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-60482687619817213612012-04-23T13:15:00.000-07:002012-05-28T13:18:32.157-07:00advent<strong>advent </strong>(lat. adventus — príchod) — obdobie troch až štyroch týždňov pred <em>Vianocami, </em>v ktorom sú štyri nedele; zaviedol ho pápež Gregor I. (590 — 601). Advent symbolizuje čas od biblického stvorenia sveta do údajného narodenia Krista, čo bolo podľa mýtu 4 000 rokov — každá nedeľa symbolizuje jedno tisícročie. Katolícka cirkev organizuje v advente osobitné obrady (<em>roráty</em>) tak, aby vytvorila „atmosféru očakávania radostného pokánia“. Termín „prvý advent“ používajú najmä náboženskí sektári na označenie narodenia Krista; „druhý advent“ je zasa označenie pre tzv. <em>druhý príchod Krista </em>na Zem, aby vykonal apokalyptický „posledný súd“.<br />
<br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/obsah_19.html">< Späť na A</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-56853523759022503072012-04-23T13:05:00.000-07:002012-05-28T13:06:11.173-07:00adorácia<strong>adorácia </strong>(lat. adoratio — klaňanie sa, vzdávanie úcty božským bytostiam, vzývanie božstva) — 1. V antických náboženstvách pôvodne prejav najhlbšej úcty božstvu pred jeho oltárom (sochou alebo iným predmetom úcty) pokľaknutím a úklonom tela, pričom ľavá ruka bola priložená k ústam a pravá sa dotýkala predmetu úcty.<br />
<br />
2. V starom Ríme aj ceremoniál nasledujúci po spálení vnútorností obetného zvieraťa; ceremoniál vykonal <em>žrec </em>tak, že obídúc oltár so zdvihnutými rukami vzýval bohov, aby prijali obeť, potom sa uklonil obetujúcim a položením prstov pravej ruky na ústa obrad ukončil.<br />
<br />
3. V prenesenom zmysle slova v starom Grécku a Ríme tiež vzdávanie pocty tzv. zbožšteným osobnostiam (<i>apoteóza</i>) spôsobom ako božstvu, s ktorým sa osobnosť stotožňovala, alebo z úcty k božstvu, do ochrany ktorého sa dávala.<br />
<br />
4. V kresťanstve vzdávanie úcty bohu položením tvárou na zem (prostráciou) alebo pokľaknutím pred oltárom, monštranciou, sochou ap. Za adoráciou sa nepokladá uctievanie svätých, ich obrazov a ostatkov.<br />
<br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/obsah_19.html">< Späť na A</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-3577426100501502252012-04-23T12:58:00.000-07:002012-05-09T12:59:36.232-07:00Xenofanes<b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">Xenofanes </span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">(okolo r. 580 – 480 pr. n. l.) – starogrécky
filozof helénskej školy, básnik, jeden z popredných predstaviteľov
antického ateizmu. Kritizoval predstavy o existencii bohov, vieru vo
veštenie, proroctvá a pytagorovské učenie o presídľovaní duší. Prvý v dejinách
nastolil otázku vzniku náboženských predstáv a vyslovil predpoklad, že
bohov zrodila fantázia človeka. Ako dôkaz uvádzal antropomorfizmus náboženských
predstáv: bohovia Etiópčanov sú čierni, s ohnutými nosmi; bohovia Trákov sú
ryšaví a modrookí. Podľa Xenofana by si býci, keby vedeli maľovať,
vytvorili bohov na svoju podobu. Xenofanov ateizmus nebol dôsledný. Podľa neho
existoval jediný boh, odlišný od ľudí aj od gréckych bohov. Týmto jediným bohom
bol pre neho kozmos, príroda. Xenofanove protináboženské názory boli obsiahnuté
v jeho elégiách a v poéme O prírode; zachovali sa len vo
fragmentoch.</span><br />
<div class="MsoNormal">
<br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-x.html">< Späť na X</a>
</div>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-5586167181235228842012-04-23T12:54:00.000-07:002012-05-09T13:03:27.666-07:00Xavier<b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">Xavier </span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">(1506 – 1552) – katolícky kňaz,
jeden z prvých <i>jezuitov</i> – misionárov;
pochádzal zo španielskej aristokratickej rodiny. Roku 1541 na základe návrhu
portugalského kráľa Jána ho poslali evanjelizovať Indiu. Usadil sa v Bos,
vtedajšom stredisku portugalskej expanzie na východe a rozšíril svoju
činnosť na Indiu, Čínu, Cejlón, Japonsko, ako aj na ďalšie oblasti Ázie. Pri obracaní
miestneho obyvateľstva na kresťanstvo používal násilné metódy (nasadenie
vojenskej moci dobyvateľov, inkvizícia, rúcanie chrámov miestnych náboženstiev,
bezohľadné potláčanie protestov a pod.); svoje ciele sa pokúšal dosiahnuť
aj prispôsobením katolíckeho kultu miestnym kultom a obyčajom. Roku 1622 ho
kanonizovali za svätého.</span><br />
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-x.html">< Späť na X</a>
</div>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-82769713900384924522012-04-23T12:42:00.000-07:002012-05-28T12:44:03.235-07:00Adónis<strong>Adónis </strong>(fénic. <nobr>adon. —</nobr> pán, porovnaj starohebr. Adonai) — vo fénickom náboženstve boh úrody, uctievaný najmä v meste Byblos. Tu sa každoročne na jeho počesť svätili jarné slávnosti, ktorých prvá časť bola smútočná. Žrec oznámil, že mladého boha zabil v horách divý kanec. Ženy si ostrihali vlasy a mestom sa ozýval ich nárek. Keď raz v čase týchto slávnosti rieka Adónis podomlela kvetnaté horské stráne a priplavila červenkasté kvety, žreci tvrdili, že v nej tečie krv zabitého Adónisa. Pred skončením slávnosti vyhlásili Adónisovo vzkriesenie a nanebovstúpenie. Potom nasledovali bezuzdné radovánky.<br />
<br />
Na Adónisovu počesť vystavali „adónisove záhrady“ — koše alebo nádoby so zemou, do ktorých vysadili obilniny a kvety. Kult Adónisa prevzali aj Gréci; v ich mýtoch <em>Afrodita </em>nahradila fénickú <em>Astartu </em>v úlohe Adónisovej milej.<br />
<br />
Mýtus o Adónisovi bol jedným zo zdrojov mýtu o vzrkrieseni a nanebovstúpení Ježiša <em>Krista.</em><br />
<br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/obsah_19.html">< Späť na A</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-81591687713431271332012-04-23T12:23:00.000-07:002012-04-25T12:44:21.735-07:00Acta Apostolicae Sedis<b>Acta Apostolicae Sedis</b> – úradný orgán (vestník) apoštolskej stolice (kúria pápežská). Založil ho r. 1908 pápež Pius X.; vychádza podľa potreby raz až dva razy do mesiaca.<br />
<br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/obsah_19.html">< Späť na A</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-73575358071028005822012-04-23T12:21:00.000-07:002012-05-11T12:34:09.818-07:00Winkler Hugo<b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">Winkler</span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;"> Hugo (1863–1913) – nemecký
historik – assyriológ; 1907 objavil chettitské hlavné mesto Chattušaš a archív
chetitských kráľov – okolo 20 tisíc klínovopísaných tabuliek, medzi ktorými sú
mnohé nábožensko-kultové a zákonodarné texty. Bol jedným z hlavných predstaviteľov
panbabylonistickej školy, ktorá učila, že všetky náboženstvá starého sveta, ako
aj celá stará kultúra pochádzajú z Babylónie. Táto vcelku nesprávna téza
pomohla do určitej miery odhaliť babylonský vplyv na náboženstvo starého
Izraela a na biblickú mytológiu.</span><br />
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal">
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-w.html">< Späť na W</a>
</div>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-73255514760257878972012-04-23T12:17:00.000-07:002012-05-11T12:33:29.077-07:00Wetter Gustav<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;"><b>Wetter </b>Gustav </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">(nar. 1911) – člen rádu jezuitov,
profesor dejín ruskej filozofie pápežskej Východnej univerzity v Ríme.
Jeho Knihy sovietsky dialektický materializmus (1952) a sovietska ideológie
dnes (1962) sú plné ohovárania a zámerného prekrúcania dejín a teórie marxizmu.</span><br />
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal">
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-w.html">< Späť na W</a>
</div>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-25416860672521484212012-04-23T12:10:00.001-07:002012-05-11T12:32:34.870-07:00Wellhausen Július<b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">Wellhausen </span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">Július (1844–1918) – nemecký
orientalista a znalec biblie. Ako profesor bohoslovia vydal r. 1878 svoju
klasickú prácu Dejiny Izraela (v neskorších vydaniach pod názvom: Úvod do dejín
Izraela), ktorou zavŕšil chronologickú schému pôvodu hlavných prvkov tzv. Šesťknižia
– Starého zákona. Wellhausen vychádzal z predpokladu E. Reissa a K.
H. <i>Grafa</i> o tom, že zákonodarný
materiál, vzťahujúci sa na starozákonné kultové zákonodarstvo, má neskorší
pôvod ako ostatné časti Starého zákona. Text kultového zákonodarstva, ktorý
obsahuje kniha Genezis a Exodus, vyčlenil ako samostatný zdroj, ktorý
nazval Kňazským kódexom (Priesterkodex). Jeho historicko-kritická argumentácia
nezvratne dokazuje, že Kňazský kódex nepochádza z obdobia pred babylonským
zajatím starovekých Židov. Tento záver bol kľúčom k datovaniu mnohých
starozákonných kníh, nasledujúcich po Šesťkniži. Wellhausenova koncepcia
zasadila rozhodujúci úder židovsko-kresťanskému učeniu o Mojžišovom autorstve
<i>Pentateuchu</i>. Touto prácou vyvolal
proti sebe zúrivé útoky apologétov judaizmu a všetkých kresťanských
smerov. Roku 1882 sa vzdal miesta profesora teológie; zdôvodnil to tým, že nie
je teológom, ale historikom a ak má pripravovať protestantských pastorov,
je „pri všetkej zdržanlivosti... schopný urobiť viac škody ako osohu“. Neskôr
vyučoval východné jazyky a napísal viacero prác o novom zákone.</span><br />
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;"></span><br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-w.html">< Späť na W</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-10767493252088393972012-04-23T12:10:00.000-07:002012-05-09T12:12:33.807-07:00zázrak<b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 11pt;">zázrak </span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 11pt;">– podľa
náboženskej viery mimoriadny jav spôsobený nad prirodzenou silou; predpokladá
zrušenie prirodzenej zákonitosti v behu udalosti. Viera v zázraky vznikla už v dávnoveku, keď človek nepoznal podstatu javov skutočností a bol plne v zajatí
živelných prírodných síl. Ideológovia náboženstva pestujú predstavy o zázrakoch
a tvrdia, že zázrak je svedectvom existencie a moci boha a na druhej strane
svedči o úbohosti človeka. Propagovanie zázraku (najmä „zázračných uzdravení“ z
rozličných chorôb) hrá dôležitú úlohu v každej náboženskej sústave. Veda
rozhodne odmieta možnosť porušenia zákonitostí prírody, a tým aj možnosť
zázraku. Nemožnosť zrušenia zákonitostí prírodných javov i spoločenského života
potvrdzuje celá ľudská prax. Pri vedeckom preskúmaní každá udalosť či jav,
ktorý sa vydáva za zázrak, stráca tajomnosť a prezrádza svoje prirodzené, „pozemské“
príčiny. Veda takto odhaľuje neopodstatnenosť viery v zázraky. Viera v možnosť
zázraku upadá tou mierou, ako rastie moc človeka v jeho boji proti spoločenským
a prírodným silám, ktoré nad ním vládnu, ako sa zvyšuje jeho kultúrna úroveň a
ako sa šíria vedecké poznatky.</span><br />
<br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-z.html">< Späť na Z</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-21338707119491545682012-04-23T12:05:00.000-07:002012-05-11T12:06:37.548-07:00Walhalla<b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">Walhalla </span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">– pozri <i>Asgard, Odin</i></span><br />
<br />
<div class="MsoNormal">
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-w.html">< Späť na W</a>
</div>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-81285434972255040212012-04-23T12:04:00.000-07:002012-05-09T12:04:39.354-07:00zariekanie<b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">zariekanie
</span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">– slovné formuly, zvyčajne nezmyselný súbor slov,
ktorým sa pripisujú zázračné vlastnosti; odvrátiť nešťastia od ľudí, vyháňať
bolesti, ochrániť majetok, pomáhať v poľnohospodárstve, poľovníctve,
rybárstve a pod. Zariekanie je neodmysliteľným prvkom <i>mágie, </i>žije medzi veriacimi ako prežitok prvotnej viery v magickú
silu slova a používajú ho šamani, mastičkári a čarodejníci všetkého
druhu, ktorí ťažia zo zaostalosti a nevedomosti ľudí. V náboženských
kultoch existuje v kultivovanejšej forme modlitieb a zaklínaní (<i>anatéma</i>).</span><br />
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal">
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-z.html">< Späť na Z</a>
</div>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-59883740059246007532012-04-23T11:58:00.000-07:002012-05-09T11:58:51.224-07:00Zarathuštra<b>Zarathuštra</b> (gr. Zoroaster) – polomýtický zakladateľ <i>zoroastrizmu</i>. O jeho živote sa nevie nič určitého. Podľa niektorých predpokladov žil v 6.–7. tisícročí pr. n. 1., podľa iných v 6. stor. pr. n. l. a bol súčasníkom perzského kráľa Dária I. V súlade s tým Zarathuštra vraj obrátil na novú vieru kráľa Baktrie Vištaspu, ktorého niekedy stotožňujú s otcom Dária I. Podľa povesti Zarathuštru zabil blesk, podľa inej verzie ho zabil turanský vojak. Skutočných dôkazov o jeho existencii niet.<br />
<br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-z.html">< Späť na Z</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-61118478133391547232012-04-23T11:49:00.000-07:002012-05-13T12:03:20.720-07:00žena a náboženstvo<b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">žena
a náboženstvo </span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">– všetky súčasné náboženstvá vo väčšej či menšej
miere ospravedlňujú a posväcujú nižšie a bezprávne postavenie ženy, ktoré sa
vytvorilo v triednej vykorisťovateľskej spoločnosti. Podľa rozšírených
náboženských predstáv – žena nie je plnohodnotný človek rovnocenný mužovi, jej
podstata je nedokonalá a hriešnejšia ako mužova. Podľa biblie a učenia islamu
prvú ženu <i>(Evu, </i>Chavu)
nestvoril boh zároveň s mužom <i>(Adamom), </i>ale stvoril ju pre muža, z jeho rebra. Biblia nehovorí, či boh, keď
stvoril Evu z Adamovho rebra, vdýchol jej aj dušu, ako to urobil Adamovi,
stvorenému z hliny. Na tomto základe potom nastoľovalo stredoveké duchovenstvo
otázku, či má žena dušu, alebo inak povedané pochybovalo o tom, či žena je
rozumná bytosť, či je človek. Po úporných sporoch jeden z cirkevných snemov v
6. storočí vyriešil túto otázku kladne, ale len väčšinou jedného hlasu.
Biblická legenda vyčíta žene, Eve, že je zodpovedná za prvotný – <i>dedičný
hriech </i>ľudstva, za zvedenie Adama, aby
ochutnali zakázané ovocie zo stromu poznania, za čo podľa biblie boh Adama a
Evu vyhnal z raja, zbavil nesmrteľnosti a odsúdil ich aj ich potomkov – celé
ľudstvo na trápenie v pozemskom živote. Žene pritom určil osobitný trest – rodiť
deti v bolestiach a byť podriadenou mužovi.</span><br />
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">Tézou o zlej ženskej prirodzenosti sa posväcovala niekedy
ešte aj dnes, posväcuje neúcta k žene, jej zotročovanie, rozličné obmedzenia a
zákazy. V dôsledku historických podmienok </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">najďalej v tomto vzťahu k žene zašli východné náboženstvá.
Budhizmus učí, že žena je bytosť tajnostkárska, zlomyseľná, falošná, ktorá
neurobí zle len vtedy, keď zle urobiť nemôže. Ženou pohŕda aj hinduizmus. Podľa
islamu základným životným poslaním ženy je slúžiť mužovi. V mnohých právnych a
majetkových situáciách stavia islam na úroveň jedného muža dve ženy. Bráni žene
zúčastňovať sa spoločenskej činnosti, uložil jej žiť v prísne izolovanej
domácnosti, vnútil jej mimo vyhradenej časti domu zahaľovať si tvár </span><i><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">(parandža </span></i><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">a pod.).
Islam považuje ženu za majetok muža, umožňuje otcovi alebo bratovi podľa
vlastného uváženia vydať ženu či dievča (aj maloleté) a brať za ňu výkupné, mať
niekoľko žien a aj súložníc. Nepohodlné a nepokorné ženy treba podľa koránu
biť. O málo lepší vzťah k žene má židovstvo. Talmud určuje mužovi denne ďakovať
bohu za to, že ho nestvoril ako ženu a radí mu nehovoriť veľa so ženou. V
rodine prikazuje žene podriaďovať sa vo všetkom mužovi. V synagóge ženy môžu
byť len na osobitne vymedzenom mieste (otázka „čistoty“ ženy). Ženu ponižuje a
zotročuje aj kresťanstvo. Až podnes kresťanské cirkvi považujú za posvätné
slová apoštola Pavla: „Ženy</span><i><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">
</span></i><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">buďte poddané svojim mužom akoby samému Pánovi, lebo muž je hlavou
ženy...“ , „žena nech sa učí v tichosti vo všetkej poslušnosti. Nedovoľujem
však žene vyučovať, ani nad mužom panovať, ale nech je tichá a pokojná. Adam
bol totiž stvorený prvý, len potom Eva. A nie Adam sa dal zviesť, ale žena sa
dala zviesť a dopustila sa hriechu.“ V pravoslávnej cirkvi ženu donedávna
nepripúšťali k oltáru; v pravosláví a katolicizme ženy nemajú navštevovať
kostol po pôrode, pokiaľ nevykonali osobitný očisťujúci obrad v predsieni
kostola (tzv. úvod matky). Pravoslávni duchovní takto definovali ženu: „ohavná
osočovateľka svätých, satanov sviatok, príbytok hada, .diablova útecha,
pokušenie kajúcnikov, nevyliečiteľne chorá, nenapraviteľná hriešnica“, také a
im podobné názory hodné stredoveku. Charakteristické je, že takmer vo všetkých
aj súčasných náboženstvách žena nemôže byť kňazom. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">Podporovaním zotročenia, bezprávia a nevedomosti ženy si
náboženstvo upevňovalo vlastnú pozíciu a nevzdelaná žena, ktorá stratila
istotu, snaží sa nájsť v náboženskom učení o vykúpení útechu a stáva sa jeho
vernou oporou. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">Komunistická strana považuje oslobodenie ženy od
sociálneho a každého duchovného útlaku, vrátane náboženského, za jednu z úloh
socialistickej revolúcie. Veľká októbrová socialistická revolúcia priniesla
ženám rovnoprávnosť s mužmi. Prudký rozvoj schopnosti a duchovných síl žien,
ich účasť vo všetkých oblastiach spoločenskej činnosti, iniciatíva a hrdinstvo
žien v socialistickej výstavbe i práci vyvrátili náboženské postoje k ženám. V
súčasných podmienkach ostrého ideologického boja nie je možné otvorené
poníženie duchovných možností i spoločenského významu ženy. Preto sú náboženskí
činitelia aj v kapitalistických krajinách prinútení manévrovať vo svojich
výrokoch o žene. Niektoré staršie stanoviská zamlčujú, iné sa snažia vysvetliť
po novom a presvedčujú, že náboženstvo neponižuje, ale pozdvihuje ženu a
priznáva jej rovnoprávnosť s mužom. Tieto tendencie, bez ohľadu na náboženské
vzťahy k žene, sa týkajú predovšetkým jej občianskeho a súkromného postavenia.
V neveľkej miere sa týkajú postavenia ženy v náboženskom kulte. Napríklad v pravosláví žena môže plniť povinnosti žalmistu (ale nie duchovného diakona),
umožnil sa jej prístup k oltáru v chráme. V niektorých protestantských
náboženstvách sa v ojedinelých prípadoch žena môže stať kňazom. V islame sa
dovolilo ženám, aby nenosili parandžu, navštevovali mešity a pod. Celkove sa
však kultová prax a ani dogmatické základy islamu o ženách nezmenili. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">Svoje skutočné oslobodenie žena dosahuje až v socializme
vďaka realizácii plánov budovania novej spoločnosti, v ktorej jednou z hlavných
úloh je úplné prekonanie nielen pozostatkov nerovného postavenia ženy v živote,
ale aj všetkých prežitkov náboženského vzťahu k nej. <o:p></o:p></span></div>
<br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-z.html">< Späť na Z</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-31622448843078400132012-04-23T11:44:00.000-07:002012-05-09T12:19:08.912-07:00základina náboženská<b>základina náboženská </b>– verejný fond spravovaný štátom, z prostriedkov ktorého bola v Uhorsku od
r. 1647<span style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 8pt;"> </span>dotovaná
katolícka cirkev (podpory kostolom, seminárom, doplnky <i>kongrui </i>a pod.). Základinu zriadil Ferdinand III. ako „odškodné“ katolíckej
cirkvi za to, že evanjelici v Uhorsku boli oslobodení od platenia poplatkov pre
katolíckych farárov. Z titulu odškodnenia uvoľnil pre tzv. farársku pokladňu
(lat. cassa parochorum) 6000 zlatých ročne. Dotácia pokladne bola neskôr
zvýšená a r. 1786 boli k nej pripojené pozemkové majetky niektorých reholí
zrušených Jozefom II. Do základiny (ako bola pokladňa premenovaná) plynuli tiež
dane vysokého kléru a dôchodky z majetkov neobsadených biskupstiev a pod. (tzv.
interkalárne dôchodky). Správa majetkov náboženskej základiny prešla r. 1923 na
Likvidačnú komisiu pre správu cirkevného majetku na Slovensku. Náboženská
základina zanikla v dôsledku pozemkovej reformy a zák. č. 218/1949 Zb. o
hospodárskom zabezpečení cirkví a náboženských spoločností štátom.<br />
<div class="MsoNormal">
<o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<div class="MsoNormal">
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-z.html">< Späť na Z</a>
</div>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-41857587117685863952012-04-23T11:42:00.001-07:002012-05-13T11:43:04.022-07:00žatevné<b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">žatevné
</span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">– pozri <i>desiatok cirkevný </i></span><br />
<br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-z.html">< Späť na Z</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-83514104131801696092012-04-23T11:42:00.000-07:002012-05-07T13:04:01.435-07:00Obsah F<table align="left" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><tbody>
<tr align="left" valign="top"><td align="left" width="30%">Faeton<br />
fakih<br />
fakír<br />
fakulty chierarchické<br />
fallické kulty<br />
Fáma<br />
Fan-Čžen<br />
fanatizmus náboženský<br />
Fantasos<br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/fara.html">fara</a><br />
farár<br />
farizeji<br />
farnosť<br />
fašiangový týždeň<br />
fatalizmus<br />
fatiha<br />
Fatima<br />
Fátum – Faty<br />
Faun – Fauna<br />
febronianizmus<br />
federácia komunistických osvetových jednôt<br />
fedorovci<br />
Fedosejev Piotr Nikoljevič<br />
fedosejevské hnutie
</td><td align="left" width="30%">Felber Stanislav<br />
fenické náboženstvo<br />
Feodosij Kosoj<br />
fetišizmus<br />
fetva<br />
Feuerbach Ludwig Andreas<br />
fidaviovia<br />
fideizmus<br />
fikh<br />
Filaret<br />
filioque<br />
filipovské hnutie<br />
Filón Alexandrijský<br />
filozofia a náboženstvo<br />
finanlizmus<br />
flagenti<br />
Flavius Jozef<br />
Flóra<br />
florentská únia<br />
florentský koncil<br />
Forster Georg<br />
Fortúna<br />
Fotius<br />
France Anatole
</td><td align="left" width="30%">Francev Georgij Pavlovič<br />
francúzski materialisti 18. stor.<br />
Frank-Kamenisckíj Izrail Grigorievič<br />
frankisti<br />
Franko Ivan Jakovlevič<br />
František z Assisi<br />
františkáni<br />
Františkáni na území Československa<br />
fraternity, knotrafraternity<br />
fraticelli<br />
Frazer James George<br />
Freethinker<br />
Freja<br />
Freret Nicholas<br />
freudizmus<br />
Freyr<br />
Frigga<br />
Fulda<br />
fundácia cirkevná<br />
fundamentalizmus<br />
Fúria, Fúrie
</td></tr>
<tr align="center" valign="top"><td colspan="3"><br /></td></tr>
<tr align="center" valign="top"><td width="30%"><a href="http://slovat.blogspot.com/2012/04/obsah-e.html">< Listuj na E</a></td><td width="30%"><a href="http://slovat.blogspot.com/">Späť do slovníka</a></td><td width="30%"><a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-g.html">Listuj na G ></a></td></tr>
</tbody></table>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-54331470847933174922012-04-23T11:38:00.000-07:002012-05-13T11:39:26.822-07:00Žaltár<b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">Žaltár </span></b><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">al. Kniha žalmov (gréc. Psalterion) – zborník 150
nábožných piesní, chválospevov, prosieb a pod. </span><i><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">(žalmy); </span></i><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">jedna z
biblických kníh Starého zákona, ktorá sa skladá z viacerých častí (zbierok);
väčšie z nich sú zakončené tzv. dexológiou – chválorečou zberateľov. Žalmy sú
pripisované rozličným pochybným autorom, ich mená biblia uvádza v nadpise jednotlivých
žalmov. Najviac žalmov – 73 pripisuje biblia židovskému kráľovi </span><i><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">Dávidovi; </span></i><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">biblická
kritika však zisťuje, že mnohé sú staršieho pôvodu. 27 žalmov pripisuje biblia
ďalším 7 autorom, medzi nimi 2 kráľovi </span><i><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">Šalamúnovi
</span></i><span style="font-family: 'Times New Roman', serif;">a jeden dokonca Mojžišovi. Ostatné žalmy sú uvedené bez názvu autora
(tzv. žalmy osirelé). </span><br />
<br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-z.html">< Späť na Z</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-76644771114049986702012-04-23T11:37:00.000-07:002012-05-09T11:41:47.117-07:00zakát<b>zakát </b>(arab.) –
náboženská očistná daň u mohamedánov, ktorú predpisuje korán; výška a zásady
vyrubovania dane sú rozpracované v <i>šariáte.
</i>Zakát je jedným z „piatich stĺpov“
islamu a je analogický kresťanskému <i>desiatku.
</i>Vo feudálnych mohamedánskych
štátoch platiť zakát boli pôvodne povinní všetci mohamedáni, ktorí mali
akýkoľvek majetok; roľníkom však zakát zmenili na ťažšiu daň – ušr (ašar). S
vytváraním kapitalistických výrobných vzťahov sa menia formy daňového vykorisťovania
obyvateľstva mohamedánskych štátov a zakát sa stáva dobrovoľným darom
duchovenstva.<br />
<div class="MsoNormal">
<o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal">
<br /></div>
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-z.html">< Späť na Z</a>Unknownnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7436060455507085044.post-49278287181403530472012-04-23T11:34:00.000-07:002012-05-16T11:56:20.815-07:00zákonodarstvo ZSSR o kultoch<strong>zákonodarstvo ZSSR o kultoch</strong> — súbor zákonov a ďalších právnych noriem sovietskeho štátu, ktoré určujú vzájomné vzťahy medzi cirkvou a štátom v ZSSR.<br />
<br />
Základné princípy vzťahu štátu k náboženstvu a cirkvi rozpracoval V. I. <em>Lenin </em>ešte pred Októbrovou revolúciou. „Štát nesmie zasahovať do náboženstva, náboženské ustanovizne nesmú byť spojené so štátnou mocou. Každý musí mať úplnú slobodu vyznávať akékoľvek náboženstvo alebo nevyznávať nijaké náboženstvo, t. j. byť ateistom. ... Robiť nejaké rozdiely medzi občanmi, pokiaľ ide o ich práva, v súvislosti s náboženským vyznaním je úplne neprípustné.” Tieto požiadavky boli zakotvené do dokumentov strany a neskôr sa stali základom sovietskeho zákonodarstva o kultoch.<br />
<br />
Základnou normou o náboženských kultoch v ZSSR je Dekrét Rady ľudových komisárov RSFSR O odluke cirkvi od štátu a školy od cirkvi zo dňa 23. 1. (5.<nobr> </nobr>2.) 1918. Tento dekrét prvýkrát v dejinách umožnil realizovať demokratickú požiadavku slobody vyznania, t. j. právo každého občana vyznávať ktorékoľvek náboženstvo, alebo nevyznávať nijaké, rovnoprávnosť občanov nezávislú od náboženskej príslušnosti, odstránil zasahovanie štátu do vecí cirkvi a cirkvi do vecí štátu. Podľa dekrétu „každý občan môže vyznávať akékoľvek náboženstvo alebo aj nijaké” (čl. 3.). Vzťah k náboženstvu je vecou svedomia každého človeka a štát nezasahuje do vecí viery. Veriaci občania majú úplnú slobodu vykonávať náboženské obrady, ak „nenarušujú spoločenský poriadok a nesprevádzajú ich útokmi na práva občanov sovietskej republiky” (čl. 5 Dekrétu). Článok 143 Trestného zákonníka RSFR má osobitné konštatovanie, podľa ktorého sa trestne stíha prekazenie náboženských obradov: „Zabránenie vykonania náboženských obradov, pokiaľ nenarušujú spoločenský poriadok a nesiahajú na práva občanov sa trest á nápravnými prácami na dobu do šiestich mesiacov alebo verejným pokarhaním.” Analogické články obsahujú aj trestné zákonníky ďalších zväzových republík.<br />
<br />
Dekrét o odluke v čl. 2 určil rovnoprávnosť občanov nezávisle od náboženskej príslušnosti: „Na území republiky sa zakazuje vydávať akékoľvek miestne zákony alebo nariadenia, ktoré by obmedzovali či potláčali slobodu vyznania, alebo by uzákoňovali nejaké uprednostňovanie či privilégiá na základe vierovyznania občanov.”<br />
<br />
Demokratické práva a slobody sovietskych občanov zaručuje Ústava ZSSR (čl. <nobr>39-58)</nobr> a ďalšie zákony štátu všetkým občanom rovnako.<br />
<br />
Pri nástupe do práce, či do školy alebo vstupe do spoločenských organizácií nie je nik povinný uvádzať svoju náboženskú príslušnosť. Podľa čl. 3 Dekrétu o odluke „zo všetkých oficiálnych dokumentov sa odstraňujú všetky údaje o náboženskej príslušnosti či nepríslušnosti”.<br />
<br />
V Sovietskom zväze je uzákonená rovnoprávnosť občanov nezávisle od vierovyznania aj v otázkach rodiny a manželstva. Preto právoplatné sú výlučne manželstvá uzavreté pred občianskymi úradmi. Zápis do <em>matriky </em>vykonávajú iba orgány štátnej moci. Príslušnosť k rozdielnym náboženstvám nie je prekážkou pri uzatváraní manželstva. Vzájomné právne vzťahy medzi manželmi a rovnako aj medzi deťmi a rodičmi nie sú závislé od dodržiavania náboženských obradov. V Sovietskom zväze nikto nikomu nezakazuje, aby sa aj cirkevne sobášil, ale tento cirkevný akt je čisto súkromnou záležitosťou, nemá právnu účinnosť (nezakladá ani práva ani povinnosti). Sovietske zákony oslobodili ľudí od zasahovania cirkvi do rodinného života a vytvorili všetky podmienky pre šťastnú rodinu založenú na skutočnej láske.<br />
<br />
„Akékoľvek právne obmedzenia spojené s vyznávaním akejkoľvek viery alebo nevyznávaním žiadnej viery sa odstraňujú” (Dekrét čl. 3). Náboženská viera alebo neviera nemôže však byť dôvodom, aby občan neplnil povinnosti vyplývajúce zo zákona.<br />
<br />
Preto podľa dekrétu „nik sa nesmie odvolávať na svoje náboženské názory a neplniť si svoje občianske povinnosti” (čl. 6).<br />
<br />
Podľa dekrétu (čl. 1) je cirkev v ZSSR úplne odlúčená od štátu. To znamená, že štát nezasahuje do cirkevných vecí a cirkev do veci štátu. Cirkev nedostáva štátne dotácie. „Všetky cirkevné a náboženské združenia sa podriaďujú všeobecným uzneseniam o špeciálnych ustanovizniach a zväzkoch a nemajú žiadne privilégia ani subvencie od štátu, ani od miestnych autonómnych a samosprávnych inštitúcií” (Dekrét čl. 10).<br />
<br />
Cirkevné a náboženské združenia majú prostriedky z predaja premetov náboženského kultu, z poplatkov za uskutočňovanie náboženských obradov a z dobrovoľných darov veriacich. Tým je cirkev v ZSSR úplne nezávislá od štátu z materiálneho hľadiska. S prerušením materiálnych dotácii od štátu sa vylúčila možnosť vytvoriť pre nejakú cirkev či vierovyznanie privilegované postavenie.<br />
<br />
Dekrét zrušil všetky vzťahy štátu a cirkvi, ktoré existovali v pred revolučnom Rusku. „Podujatia štátnych a iných verejnoprávnych spoločenských inštitúcií sa nespájajú so žiadnymi náboženskými obradmi a ceremóniami” (čl. 4). „Náboženská prísaha sa ruší. V nevyhnutných prípadoch sa pripúšťa len slávnostný sľub” (čl. 7). Cirkev prestala byť aparátom štátu. Sovietsky štát nezveruje cirkvi plnenie akýchkoľvek štátnych funkcií.<br />
<br />
Dekrét zakázal „nútené získavanie poplatkov a zdaňovanie v prospech cirkevných a náboženských spolkov, ako aj donucovacie prostriedky alebo tresty zo strany týchto združení voči členom” (čl. 11). len bez donucovania zo strany štátnych orgánov a náboženskými organizáciami i duchovenstva je možná úplná sloboda vyznania. Každý občan má možnosť samostatne riešiť otázku svojho vzťahu k náboženstvu.<br />
<br />
Jednou z najdôležitejších záruk realizácie úplnej slobody vyznania je odluka školy od cirkvi. Článok 9 dekrétu hovorí: „Škola sa odlučuje od cirkvi. Vyučovanie náboženstva vo všetkých štátnych a spoločenských aj špeciálnych školách, kde sa vyučujú všeobecno-vzdelávacie predmety, sa nedovoľuje. Občania môžu učiť, aj učiť sa náboženstvo súkromne.” Náboženstvo sa vyučuje aj na špeciálnych teologických školách. Odluka školy od cirkvi znamená koniec vnútenej náboženskej výchovy detí a ich násilného obracania na náboženskú vieru.<br />
<br />
Jednou zo základných téz dekrétu je zbavenie cirkevných a náboženských organizácií práva vlastniť a majetkoprávnej subjektivity (čl. 12). Všetok majetok cirkevných a náboženských združení sa stal majetkom ľudu (čl. 13). Zbavenie cirkvi práva vlastniť bezprostredne vyplýva zo základnej úlohy zákonodarstva o cirkvi — obmedziť jej funkciu len na náboženské ciele, t. j. na vykonávanie náboženských obradov. Cirkev nemôže zasahovať do ekonomického života krajiny. „Budovy a predmety určené špeciálne na bohoslužobné ciele sa odovzdajú podľa nariadení miestnej či ústrednej štátnej moci do bezplatného používania príslušným náboženským združeniam” (čl. 13).<br />
<br />
Dekrét O odluke cirkvi od štátu a školy od cirkvi nebol izolovaný. Pred jeho vydaním sa prijali viaceré zákonodarné dokumenty štátnych orgánov k mnohým otázkam vzťahu k cirkvi a náboženstvu.<br />
<br />
Dekrét O pôde zo dňa 8. 11. 1917 zbavil cirkevné a náboženské organizácie práva vlastniť pôdu. Všetka pôda, t. j. cirkevná a kláštorná, sa stala všeľudovým majetkom. Deklarácia práv národov Ruska zverejnená dňa 15. 11. 1917 odvolala všetky národné a národno-náboženské privilégiá a obmedzenia, zrovnoprávnila práva občanov bez ohľadu na ich vierovyznanie. V decembri r. 1917 všetky cirkevno-farské školy a učiteľské semináre a všetky ďalšie nižšie a vyššie školy, ktoré viedla duchovná správa, prešli pod riadenie ľudového komisariátu osvety. Dňa 17. 2. 1918 sa kňazi — učitelia zo škôl odvolali. Dekréty O občianskom sobáši, evidencii narodenia detí a vedení matrík (31. 12. 1917), ako aj dekrét O rozluke manželstva (vydaný 1. 1. 1918) uzákonili, že právnu hodnotu má len občiansky sobáš a vzájomné vzťahy medzi manželmi, rodičmi a deťmi nezávisia od dodržiavania či nedodržiavania náboženských obradov. Pri všetkých miestnych sovietoch sa zriadili matriky. Dňa 27. 1. 1918 sa zrušila správa dvorného duchovenstva a počas dvoch dní sa rozpustila duchovná správa v armáde. Vo februári 1918 sa zrušilo vydávanie prostriedkov duchovenstvu na udržiavanie náboženských zariadení.<br />
<br />
Dekrét Rady ľudových komisárov RSFSR zo dňa 5. 2. 1918 upevnil a rozvinul skôr vydané dekréty o náboženských kultoch. Bol vypracovaný, ako aj predošlé zákonné dokumenty o kultoch, za bezprostredného usmernenia V. I. Lenina a vyšiel s jeho podpisom. Bol podkladom všetkých dokumentov v ďalších zväzových republikách. Ostatné republikové a všezväzové normy o náboženstve a cirkvi vychádzajú z tohto Leninovho dekrétu. Doteraz ani jedna téza z dekrétu nestratila svoj význam.<br />
<br />
Ústavy zväzových a autonómnych republík, ako aj Ústava ZSSR z r. 1936 a Ústava z r. 1977 upevnili slobodu vyznania. Článok 52 Ústavy ZSSR z r. 1977 hovorí: „Občanom ZSSR sa zaručuje sloboda svedomia, t. j. právo vyznávať ktorékoľvek náboženstvo alebo byť bez vyznania, vykonávať náboženské úkony alebo vyvíjať ateistickú propagandu. Roznecoval nepriateľstvo a nenávisť v spojení s náboženskou vierou je zakázané. V ZSSR je cirkev oddelená od štátu a škola od cirkvi.” Článok 34 Ústavy potvrdzuje rovnosť občanov: „Občania ZSSR sú si rovní pred zákonom bez ohľadu na pôvod, sociálne a majetkové postavenie, rasovú a národnú príslušnosť, pohlavie, vzdelanie, jazyk, vzťah k náboženstvu, druh a charakter zamestnania, miesto bydliska a iné okolnosti. Rovnoprávnosť občanov ZSSR sa zaručuje vo všetkých oblastiach hospodárskeho, politického, sociálneho a kultúrneho života.”<br />
<br />
Všezväzový ústredný výkonný výbor a Rada ľudových komisárov RSFSR 8. apríla 1929 prijali dokumenty O náboženských združeniach, v ktorom sa konkretizovalo postavenie cirkevných a náboženských združení. Podobné nariadenia sa prijali aj v ostatných zväzových republikách. Neskoršie sa prijal ešte celý rad všezväzových a republikových normatívnych dokumentov, v ktorých sa určil postup pri realizácii zákonodarstva o kultoch v praxi. Komentujeme aspoň stručne základné tézy týchto dokumentov:<br />
<br />
Veriaci občania ZSSR sa môžu zlučovať pre uspokojovanie svojich náboženských potrieb do náboženských združení a skupín. Náboženské združenie tvorí nie menej ako 20 občanov (čo dosiahli 18 rokov) jedného a toho istého kultu. Ak je počet veriacich menší, môže sa vytvoriť skupina. Veriaci, ktorí si vytvorili združenie či skupinu, môžu vykonávať náboženské obrady, modlitby a i. pobožnosti, spojené s realizáciou kultu, najímať či voliť kňazov a i. osoby, čo zabezpečujú potreby kultu, používať modlitebné priestory a i. cirkevný majetok, zbierať dobrovoľné dary od veriacich v modlitebných miestnostiach za účelom udržovania modlitebných priestorov a i. kultového majetku, ako aj kňazov a výkonných orgánov náboženského združenia. Právo riešiť všetky otázky, čo sa týkajú činnosti náboženského združenia, patrí veriacim. Na usmerňovanie činnosti náboženského združenia, plnenia funkcií spätých s používaním kultového majetku a peňažných prostriedkov, volí si náboženské združenie troch členov verejným hlasovaním, ktorí tvoria výkonný orgán. V skupine veriacich sa volí splnomocnený zástupca. Na previerku dobrovoľných darov a peňažných súm, získaných darom od veriacich, môže náboženské združenie zvoliť trojčlennú revíznu komisiu. Výkonný orgán a revízna komisia vo svojej činnosti sa podriaďujú zhromaždeniu veriacich. Kňazi či náboženské ústredie nemôžu nikoho z výkonného orgánu či revíznej komisie vyradiť. Nemôžu nič nariaďovať výkonnému orgánu, revíznej komisii spolku a veriacim občanom. Ich rozhodnutia a nariadenia majú len morálnu váhu, ich splnenie závisí od dobrovoľného súhlasu veriacich. Funkcie duchovenstva sa vymedzujú na vykonávanie náboženských obradov.<br />
<br />
Veriaci združenia môžu dostať na základe dohody do bezplatného užívania od okresného (mestského) výkonného výboru sovietu poslancov pracujúcich špeciálne modlitebné priestory a predmety na kultové ciele. Dohodu musí podpísať najmenej 20 členov združenia, ktorí sú potom plne zodpovední za celistvosť a ochranu kultového majetku. Modlitebné priestory, ktoré majú historickú a umeleckú hodnotu a sú osobitne zaregistrované, sa poskytujú podľa tých istých podmienok ako iné modlitebné priestory, ale s povinnosťou zachovávať zákonné opatrenia o evidencii a ochrane pamiatok histórie a umenia v štáte. Veriaci môžu používať na modlitebné pobožnosti aj iné miestnosti, ktoré im prenechali súkromné osoby alebo miestne orgány štátnej moci a správy podľa zásad o prenajímaní. Každé náboženské združenie má právo používať vyhradenú budovu na pobožnosti. Dohodu môže zrušiť okresný (mestský) výbor sovietu poslancov pracujúcich, ak veriaci sa budove sami vyhýbajú, ak združenie nedodržiava podmienky dohody alebo ak sa samo rozhodne zatvoriť modlitebné priestory.<br />
<br />
Náboženské združenie veriacich môže začať svoju činnosť len po registrácii na príslušných orgánoch. Registrácia nie je prekážkou v slobodnom uskutočňovaní náboženských obradov; je nevyhnutná aj ako doplňujúca záruka veriacim, že ich zákonné práva a záujmy ochraňujú orgány štátnej moci a správy. Rozhodnutie o registrácii náboženského združenia a otvorení modlitebných budov schvaľuje oblastný (krajský) výkonný výbor sovietu poslancov pracujúcich, Rada ministrov autonómnej republiky a v zväzovej republike bez oblastného oddelenia — Rada ministrov zväzovej republiky po prerokovaní s <em>Radou pre veci náboženské pri Rade ministrov ZSSR.</em><br />
<br />
Registrácii nepodliehajú náboženské združenia a skupiny veriacich, ktoré patria k sektám, ak ich viera a charakter činnosti má protištátny a fanatický charakter. Registrácia združení a skupín sa odvolá, ak porušia sovietske zákonodarstvo o kultoch. Zatvorenie modlitebných priestorov sa pripúšťa v týchto prípadoch: ak združeniu zrušili registráciu, t. j. ak nie je dostatočný počet veriacich, ktorí si želajú vydržiaval’ a podporovať cirkev, ak budovu treba rekonštruovať, alebo pre schátralosť budovy, ale pritom sa spolku neruší registrácia. Veriacim sa poskytne iná budova alebo si môžu prenajať inú miestnosť na pobožnosti u súkromných osôb či miestnych orgánov moci. Každé rozhodnutie o zatvorení modlitebných priestorov sa môže realizovať len vtedy, ak Rada pre veci náboženské pri Rade ministrov ZSSR sa presvedčí, že toto neznemožní veriacim určitého kultu alebo náboženského smeru, ktorí tento priestor používali, uskutočňovať svoje náboženské obrady.<br />
<br />
Slobodné uskutočňovanie náboženských obradov sa zabezpečuje tak, aby nerušili spoločenský poriadok a nesiahali na práva občanov ZSSR. Orgány štátnej správy majú právo urobiť všetky nevyhnutné opatrenia na zabezpečenie spoločenského poriadku a bezpečnosti. Siahanie na osobnosť a práva občanov pod rúškom plnenia náboženských obradov sa trestá podľa trestného zákonníka. Náboženské združenia a skupiny aj duchovní nemôžu bez rozhodnutia okresných (mestských) výkonných výborov sovietov poslancov pracujúcich usporadúvať náboženské sprievody a ceremónie pod šírym nebom ani v bytoch a domoch veriacich. Pre náboženské sprievody, ktoré sa uskutočňujú v okolí budovy kultu a sú neoddeliteľnou súčasťou bohoslužieb, netreba osobitné rozhodnutia a upovedomenia orgánov štátnej správy vtedy, ak tieto sprievody nenarušujú normálnu pouličnú dopravu. Nábožensko-kultové obrady v domoch a bytoch veriacich na žiadosť umierajúcich alebo ťažko chorých sa môžu realizovať bez rozhodnutia a upovedomenia orgánov štátnej správy. Takisto sa môžu konať náboženské pobožnosti veriacich a zasadnutia výkonných orgánov zaregistrovaných náboženských združení a skupín.<br />
<br />
Cirkevné a náboženské združenia v ZSSR sú v rámci určenom pre výkon kultu úplne slobodnými zväzkami rovnako zmýšľajúcich občanov, nezávislými od štátnej správy. Štát nezasahuje do vnútorného života združení, ak neporušujú sovietske zákony. Ale orgány štátnej správy nemôžu byť ľahostajné, ak ktosi znevažuje zákony, snaží sa využiť cirkev a náboženstvo na nepriateľské akcie voči ľudu a štátu. Náboženské združenia a duchovenstvo nesmú využívať pobožnosti veriacich na politické vystúpenia, ktoré protirečia záujmom sovietskej spoločnosti, nabádať veriacich, aby sa vyhýbali plneniu svojich občianskych povinností. Nemôžu tiež viesť propagandu zameranú na odtrhnutie veriacich od aktívnej účasti v štátnom, kultúrnom a spoločensko-politickom živote krajiny. To by bolo porušenie zákona o odluke cirkvi od štátu a zasahovanie do práv občanov, ktoré sú zakotvené v Ústave ZSSR.<br />
<br />
Veriaci občania ZSSR sa zjednocujú do náboženských združení pre spoločné uspokojovanie svojich náboženských potrieb. Všetky ich ostatné potreby uspokojuje štát, odbory a i. organizácie bez ohľadu na náboženskú príslušnosť. Preto náboženské združenia a duchovenstvo nemajú právo zaoberať sa inou činnosťou, len zabezpečovaním náboženských potrieb veriacich.<br />
<br />
Kontrolu plnenia zákonodarstva o kultoch uskutočňujú orgány štátnej moci, Rada pre veci náboženské pri Rade ministrov ZSSR a jej splnomocnenci v republikách, krajoch, oblastiach. Sú povinní prísne sledovať, aby sa všetkým občanom zabezpečila sloboda vyznania vyhlásená Ústavou ZSSR, nepripúšťal administratívny boj s náboženstvom (nezákonné zatvorenie modlitebných priestorov atď.), administratívne zasahovanie do vnútorného života cirkvi a náboženských združení, hrubý vzťah k duchovenstvu a urážanie citov veriacich. Proti náboženská, vedecko-ateistická propaganda sa dovoľuje len vo formách, ktoré neurážajú náboženské cítenie veriacich. Sovietska vláda odsudzuje a prísne trest á urážlivé činy vo vzťahu k cirkvi, veriacim a duchovenstvu. Štátne orgány zase sledujú, aby nik z tých, čo vykonávajú náboženský obrad, nenarušil sovietske zákony, aby nik nevnucoval komukoľvek náboženskú vieru a nenútil veriacich zúčastňovať sa na usporadúvaní náboženských obradov.<br />
<br />
Sovietske zákonodarstvo o kultoch ochraňuje záujmy štátu a práva občanov zaručené Ústavou ZSSR — zodpovedá záujmom všetkého obyvateľstva ZSSR — veriacich i neveriacich občanov. Všetci sovietski ľudia — veriaci i neveriaci — žijú ako rovnoprávni občania a tvoria bratskú jednotu, aktívne sa zúčastňujú. na činnosti vo všetkých oblastiach spoločenského, politického, hospodárstva a kultúrneho života krajiny.<br />
<br />
<a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-z.html">< </a><a href="http://slovat.blogspot.com/2012/05/obsah-z.html">Späť na Z</a>Unknownnoreply@blogger.com